ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ


NEO (τελευταία ενημέρωση: 19/3/2019)

Ό,τι χρειάζεστε για τη Ρητορική στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
και την προετοιμασία των μαθητών εδώ (διαφάνειες σε μορφή pdf)

Βιωματικά Σεμινάρια Ρητορικής 2019

Το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και το Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.) Πελοποννήσου σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας, την «Ελληνική Ένωση για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση»  και το Ινστιτούτο Ρητορικών και Επικοινωνιακών Σπουδών Ελλάδας –Ι.Ρ.Ε.Σ.Ε  διοργανώνουν τα εξής βιωματικά σεμινάρια ρητορικής:

Ρητορικά παιχνίδια και ενδοσχολικοί αγώνες

Τετάρτη 10 Απριλίου 2019, Εκπαιδευτήρια Μπουγά», 17:00-19:00.
Για όλους τους εκπαιδευτικούς .
Εισηγητές:
Μενέλαος Τσιμόγιαννης δάσκαλος
Βασιλική Τσέλιου, δασκάλα.

 

Σεμινάρια που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί:

Ρητορικές δραστηριότητες στη διδακτική πράξη

Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου 2019, 1ο ΓΕΛ Καλαμάτας, 16:00-19:00
Για εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας. Το σεμινάριο απευθύνεται κυρίως σε εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν για πρώτη φορά σε επιμόρφωση ρητορικής.
Εισηγήτριες
:
Βάλια Λουτριανάκη  Φιλόλογος στο Αρσάκειο Ψυχικού, DEA Paris IV-Sorbonne, Υποψήφια διδάκτωρ του τομέα Παιδαγωγικής ΕΚΠΑκαι Πρόεδρος της «Ελληνικής Ένωσης για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση» .
Παναγιώτα Γιαννοπούλου MSc Φιλόλογος.

 

Η Ρητορική παιδεία στο Δημοτικό Σχολείο

Τετάρτη 6 Μαρτίου 2019, 10ο Δημοτικού Σχολείου Καλαμάτας, 17:00-19:00.
Για Εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Διοργάνωση:
Ελένη Βολονάκη, Επίκουρη καθηγήτρια του  Τμ. Φιλολογίας Παν. Πελοποννήσου.
Γιάννης Χριστόπουλος, Διευθυντής 10ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμάτας.
Εισηγήτριες
Βλάμη Δωροθέα  ΜSc Φιλόλογος Μουσικού Σχολείου Καλαμάτας , Υπ. Δρ. Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.
Γρουσουζάκου Σταυρούλα Δασκάλα, MSc Φιλόλογος.

Εφαρμοσμένες ρητορικές δράσεις στην τάξη

Τετάρτη 13 Μαρτίου 2019, 3ο Δημοτικό Σχολείο Μεσσήνης, 17:00-19:00.
Για τους εκπαιδευτικούς των Δήμων Μεσσήνης και Οιχαλίας.
Εισηγήτριες:
Χρονοπούλου Αθανασία Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ 70
Σταθοπούλου Λίζα  ΜSc Φιλόλογος , Διευθύντρια 1ου Γυμνασίου  Μεσσήνης.

 


Η Ρητορική παιδεία στο Δημοτικό Σχολείο

Παρασκευή 15 Μαρτίου 2019, 2ο Δ. Σχολείο Κυπαρισσίας, 16:00-18:00.
Για τους εκπαιδευτικούς του Δήμου Τριφυλίας.
Εισηγήτρια : κ Γιαννοπούλου Παναγιώτα MSc Φιλόλογος.

Σκοπός – Στόχος των Σεμιναρίων

Σκοπός των βιωματικών σεμιναρίων είναι να προβληματίσουν αναφορικά με τους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαμε να επαναπροσδιορίσουμε την καλλιέργεια και την αξία της Τέχνης του Λόγου στην τάξη αλλά και στη ζωή. Πρόκειται για μια πρόσκληση και πρόκληση για τη διαμόρφωση των μελλοντικών ενεργών πολιτών, που με τον λόγο και τα έργα τους θα αντιμετωπίσουν τα σύγχρονα προβλήματα και θα δώσουν λύσεις στα προβλήματα του αύριο. Η καλλιέργεια της ρητορικής παιδείας σηματοδοτεί την ανανέωση καθημερινών διδακτικών και μαθησιακών πρακτικών. Συνεπάγεται την καλλιέργεια βασικών επικοινωνιακών δεξιοτήτων και την ανάπτυξη του δημόσιου λόγου. Θέτει τη βάση για τη διαμόρφωση ενεργών πολιτών που διαλέγονται και επιχειρηματολογούν.

Υπεύθυνοι Διοργάνωσης:
Ελένη Βολονάκη, Επίκ. Καθηγ. Τμήμα Φιλολογίας, Πανεπιστημίου Πελοποννήσου,
Χρονοπούλου Αθανασία Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ 70,
Σταυροπούλου Ελένη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ 70 &
Πολυχρονόπουλος Μιχάλης Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ 70.

 

 

Τί είναι οι Αγώνες Ρητορικής Τέχνης;

Στόχος των ατομικών και ομαδικών ρητορικών αγωνισμάτων είναι οι μαθητές να αναπτύξουν τις επικοινωνιακές και γλωσσικές δεξιότητές τους, να καλλιεργήσουν τη δημιουργική και την κριτική σκέψη τους, να αρθρώσουν ορθό και τεκμηριωμένο λόγο με αισθητική αξία. Γενικότερος στόχος των Μαθητικών Αγώνων Ρητορικής είναι να προωθήσουν τη ρητορική παιδεία ως μέσο ενδυνάμωσης του λόγου και της σκέψης των μαθητών.

 

Πώς συνδέεται η Ρητορική με την Εκπαίδευση;

Η καλλιέργεια του προφορικού λόγου και των επικοινωνιακών δεξιοτήτων, της δημιουργικής και κριτικής σκέψης, του πρωτότυπου και αυθεντικού ύφους και της ομιλίας που χαρακτηρίζεται από υψηλή αισθητική, καθώς και η ικανότητα παραγωγής λογικών συλλογισμών και τεκμηριωμένης επιχειρηματολογίας, συνδέονται με την διαμόρφωση ενεργών πολιτών με πίστη στην αξία του δημοκρατικού διαλόγου. Το όφελος, λοιπόν, από τη συμμετοχή των μαθητών μας αναμένεται να είναι πολλαπλό.

 

Ποια είναι τα αγωνίσματα για τους μαθητές;

Οι διαγωνιζόμενοι θα συμμετάσχουν στα εξής ρητορικά αγωνίσματα:

Αυθόρμητος λόγος

Πρόκειται για έναν σύντομο αυτοσχέδιο λόγο, διάρκειας 3-4 λεπτών, που στηρίζεται κυρίως στη δημιουργική και συνειρμική σκέψη του ομιλητή με στόχο την τέρψη του ακροατηρίου.

Νοηματική ανάγνωση

Στο αγώνισμα της Νοηματικής Ανάγνωσης ο ομιλητής καλείται να αναγνώσει απόσπασμα από τα σχολικά βιβλία του  (διάρκεια ανάγνωσης: 3 λεπτά). Ο ομιλητής καλείται να αποδώσει το ύφος και το νόημα του κειμένου με ζωντανό και εκφραστικό τρόπο, αξιοποιώντας τη στίξη και δίνοντας έμφαση στην καθαρή άρθρωση, την ένταση και τη χροιά της φωνής, την έκφραση του προσώπου και την οπτική επαφή με το κοινό.

 

Πως μπορεί να συμμετέχει η σχολική μας μονάδα;

Η διεξαγωγή των αγώνων αποτελείται από δυο φάσεις :

1. Ενδοσχολικοί αγώνες:  στις 10 Μαΐου όσοι από τους μαθητές των τάξεων Ε΄ και ΣΤ΄ που επιθυμούν να λάβουν μέρος θα διαγωνιστούν στο σχολείο τους.
Ενδοσχολική κριτική επιτροπή η οποία θα αποτελείται από επιμορφωμένους  εκπαιδευτικούς στη ρητορική εκπαίδευση, θα αποφασίσει εκείνους τους μαθητές που θα περάσουν στην επόμενη φάση των τελικών .

2.Τελικοί αγώνες: στις 7 Ιουνίου  στο Αμφιθέατρο Ν. Πολίτης του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου θα διεξαχθούν οι τελικοί αγώνες μεταξύ των προκριθέντων μαθητών   των  σχολείων που συμμετέχουν. Κάθε σχολείο θα μπορεί να στείλει  έως 8 μαθητές. Δυο μαθητές από την Ε΄ τάξη  και δυο από την ΣΤ΄ στη νοηματική ανάγνωση και αντίστοιχα στον αυθόρμητο  λόγο.

Πώς θα υποστηριχθούν οι εκπαιδευτικοί;

Στους συμμετέχοντες θα αποσταλούν και θα δοθούν εξηγήσεις για τους αναλυτικούς κανόνες των αγωνισμάτων και ενδεικτικά θέματα. Επιπλέον θα διεξαχθούν επιμορφωτικά σεμινάρια για τους εκπαιδευτικούς με θέματα που αφορούν την άσκηση της ρητορικής τέχνης καθώς και την προετοιμασία για τους αγώνες.

Οι Μαθητικοί Αγώνες Ρητορικής θα διεξαχθούν εντός ωραρίου διδασκαλίας. Οι σχολικές μονάδες εφ΄όσον το επιθυμούν μπορούν να διοργανώσουν επισκέψεις των μαθητών τους στο χώρο.

 

Πως δηλώνουμε συμμετοχή;

Το ενδιαφέρον εκδηλώνεται ηλεκτρονικά με email στο athanasiaxron@gmail.com. Καταληκτική ημερομηνία είναι η Παρασκευή 19 Απριλίου 2019.

Στη δήλωση συμμετοχής στους μαθητικούς, ρητορικούς αγώνες πρέπει να αναφέρονται τα εξής: όνομα σχολείου, ονοματεπώνυμο μαθητών και το είδος του αγωνίσματος που θα συμμετάσχουν.

 

Πως μπορώ να μάθω περισσότερα;

Πληροφορίες-επικοινωνία:
Χρονοπούλου Αθανασία, τηλ.: 6934739770,
Πολυχρονόπουλος Μιχαήλ τηλ.: 6947406858,
Σταυροπούλου Ελένη τηλ.: 6937085249

 

Σ υ ν τ ε λ ε σ τ έ ς :

 

Επιστημονική Υπεύθυνη Μαθητικών Αγώνων Ρητορικής Τέχνης
Βολονάκη Ελένη, Επίκουρη Καθηγήτρια Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ 70 (δασκάλων) της Περιφερειακής Ενότητας Μεσσηνίας:
Πολυχρονόπουλος Μιχαήλ,
Σταυροπούλου Ελένη ,
Χρονοπούλου Αθανασία

Οργανωτική Επιτροπή:
Γρουσουζάκου Σταυρούλα
Σαρρής Δημήτρης (Ε.Β.Ε. Δ.Π.Ε. Μεσσηνίας)
Τσορώνη Μαριάννα

Επιτροπή Υποστήριξης και Ενημέρωσης:
Γιαννοπούλου Γιώτα,
Μπούνα Ευαγγελία,
Μπουρίκα Νίκη,
Πανταζή Βασιλική
Σασαρώλη Αιμιλία

 Επιστημονικοί Συνεργάτες – Επιμορφωτές:

Λουτριανάκη Βάλια: φιλόλογος (Αρσάκειο Ψυχικού), Πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση, ΌΕΛ, υπ. Δρ 

Εγγλέζου Φωτεινή: Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου Περιφέρειας Πειραιά, Πρόεδρος Ινστιτούτου Ρητορικών και Επικοινωνιακών Σπουδών, Δρ Διδακτικής Γλώσσας και Ρητορικής